Met deze tips voorkom jij deze zomer reizigersdiarree

15-07-2019
Als je eindelijk op vakantie bent, dan wil je genieten. Dingen zien die je in Nederland niet kan zien, ga je boeken lezen op het strand, lekker zwemmen in de zee en geniet je van het eten. Heerlijk! Hangen boven de wc pot past absoluut niet in de plaatje, maar helaas wel iets wat kan gebeuren. Met deze tips voorkom jij deze zomer reizigersdiarree en geniet jij optimaal van je welverdiende vakantie!

 

Tip 1:  Zorg voor schone handen

En niet maar één keer per dag. Was je handen altijd met water én zeep nadat je naar de wc bent geweest, voordat je begint met koken en voordat je begint met eten. Droog je handen na het wassen ook altijd af met een schone handdoek of papieren wegwerpdoekjes. Ben je op een plek waar geen kraan of zeep bij de hand is? Zorg dan dat je een desinfecterende handgel in je tas hebt zitten en maak je handen daarna schoon met een servetje of tissue. Het is ook slim om je handen te wassen of schoon te maken voordat je gaat flossen of wanneer je met een tandenstoker dat vervelende stukje eten tussen je tanden uit gaat halen; een ongeluk zit in een klein hoekje.

 

Tip 2: Check je borden en bestek

Hoeveel honger je ook hebt, check altijd eerst of de borden en bestek waarmee je eet goed schoon zijn. Zie je nog ergens eten of viezigheid op je bord zitten? Vraag dan gewoon om een nieuwe! Check ook altijd alle flesjes, bekers of glazen waar je uit drinkt; deze moeten ook goed schoon en fris zijn.

 

Tip 3: Drink alleen veilig water

Drink in andere landen alleen water dat veilig is, wat betekent dat je nooit direct uit de kraan moet drinken. De makkelijkste en veiligste optie is om gewoon waterflessen te kopen in de supermarkt. Krijg je in een restaurant een flesje water of koop je een flesje op het strand? Let dan altijd op dat de dop goed dicht zit; zo weet je zeker dat het veilig water is. Heb je geen waterfles bij de hand? Zorg dan dat het water eerst wordt gekookt of gezuiverd wordt voordat je het binnenkrijgt.

Het is belangrijk om écht alleen veilig water binnen te krijgen, dus ook met het tandenpoetsen! Gebruik hiervoor ook gewoon lekker water uit een gekochte fles! En houd wanneer je onder de douche staat je mond goed dicht, zodat je toch niet per ongeluk wat water binnenkrijgt.


Tip 4: Slik geen water uit het zwembad in

Het zwembad zal waarschijnlijk niet gevuld zijn met het water uit allemaal dure waterflessen uit de supermarkt. Zorg dus dat je tijdens het zwemmen geen of zo weinig mogelijk water binnen krijgt, dus geen water inslikken en goed je neus dicht houden als je een bommetje maakt.


Tip 5: Eet geen ongekookte melk of ijs

Ongekookte melk kan ook de oorzaak zijn van een voedselinfectie, vermijd die daarom goed! Net als ijsblokjes of schepijs, want dit kan gemaakt zijn met vervuild water. IJs uit een fabrieksverpakking zoals een Magnum of Cornetto kan wel, dus daar kun je zonder gevaar van genieten.

 

Tip 6: Drink niet iets dat al open is

Bestel je een lekker koud blikje Cola Cola op het terras? Zorg dat het blikje dan niet al open is. Drink alleen uit flesjes en blikjes die je zelf open hebt gemaakt.


Tip 7: Pas op met groente en fruit

Zo’n fruitsalade of smoothie bij een kraampje langs de weg ziet er vaak lekker uit, maar het is toch beter om er voorbij te lopen. Het is namelijk niet veilig om ongekookte groente of geschild fruit te eten. Wil je toch wat fruit eten om genoeg vitamines binnen te krijgen? Zorg dan dat je het fruit altijd zelf schilt of de schil zelf goed schoonmaakt voor je je tanden erin zet.

 

Tip 8: Eet alleen échte warme maaltijden

Als je aanschuift in een restaurant of een buffet in een hotel kan het soms zijn dat het eten dat je opgediend krijgt niet echt warm meer is; dat kan gevaarlijk zijn. Warme maaltijden die vers bereid zijn en bij het opdienen nog kokend heet zijn, zijn veilig. Let daarom op bij eten dat een beetje lauw is; vooral bij vlees, vis, kip, schelp- en schaaldieren! Vooral het eten uit stalletjes langs de weg kan vaak al veel eerder gemaakt zijn. Goed opletten dus!

15-07-2019