Dit kan je doen tegen reisziekte

05-09-2019

Vakantie, heerlijk! Helaas betekent dat ook vaak een lange reis naar de vakantiebestemming. Of je nu met de auto, het vliegtuig of de boot gaat: je kan er goed ziek van worden. Waar sommige mensen tijdens de meest heftige turbulentie in het vliegtuig nog nergens last van lijken te hebben, worden anderen al erg misselijk van één ritje in de auto. Vervelend. Hoe kun je jouw reis zo comfortabel mogelijk maken? Je leest het hier.

1. Eten

Probeer op een reisdag minstens 3 lichte maaltijden te eten, ook al heb je waarschijnlijk weinig honger. Eet bijvoorbeeld een lekkere salade of een broodje. Zin in een tussendoortje? Neem dan wat fruit of een cracker en laat vette snacks en snoep lekker liggen. Probeer buiten de auto te eten, wanneer je een stop maakt. Dan kun je het in alle rust opeten en laten zakken voordat je weer de auto in moet (en gaat schommelen).

2. Drinken

Probeer koffie, alcohol en frisdrank zoveel mogelijk te vermijden op een reisdag. Drink in plaats daarvan thee, water of water met wat fruit; lekkerder voor je maag én bijna overal verkrijgbaar.

3. Slapen

Om je klachten wat te verminderen, kan het helpen om tijdens het reizen wat te slapen. Maak het jezelf zo gemakkelijk mogelijk door bijvoorbeeld een slaapkussen mee te nemen voor in je nek of een slaapmasker op te doen. Hoe comfortabeler je ligt, hoe sneller je in slaap valt.

4. Houd je hoofd koel

Probeer ontspannen te blijven en zorg voor een rustige ademhaling. Hoe relaxter je bent, hoe beter het gaat. Wat ook kan helpen is om te luisteren naar je favoriete muziek, te kauwen op kauwgom of een gesprekje te starten; zo heb je wat afleiding. Ga vooral niet lezen, schrijven, gamen of op een beeldscherm kijken. Daar kan je snel extra duizelig of misselijk van worden en dat wil je natuurlijk niet.

5. Tijdens een autorit

- Ga voorin zitten;


Hoe beter je kan zien hoe de weg gaat, hoe minder misselijk je wordt. Zo zie je alle bochten of hobbels gelukkig aankomen en komen ze niet als verrassing. Dus bestuur zelf de auto of kies het plekje naast de bestuurder. 

- Kijk naar een vast punt in de verte;


Kijk in de richting waarin je reist, dus vooruit, naar een vast punt. Probeer je hoofd daarbij niet te veel te bewegen. Het kan soms ook helpen om je ogen even te sluiten en rustig adem te halen. 

- Zorg voor koele lucht;


Het is fijn om een frisse, koele lucht te hebben in de auto. Dus draai die airco aan of doe een raampje open.

- Neem genoeg pauzes

Om de twee uur even stoppen om de benen te strekken is fijn, zeker als je wagenziek bent. Even wat frisse lucht in een ‘normale’ omgeving doet je vast goed, je zal zien dat je snel weer opknapt.

6. Boottocht? Ga naar buiten

Je kan niet alleen wagenziek worden in een auto, maar natuurlijk ook op een boot. Als je op een schip zit, is het fijn om even naar buiten te gaan. Je krijgt zo frisse lucht binnen en vaak zie je ook beter welke kant je opgaat - en hoe de golven zijn. Zo went je lichaam beter aan de klotsende zee.

Reis klaar? 

Jij blij! Vaak trekt de misselijkheid, duizeligheid of hoofdpijn na de reis snel weer weg. Na een uurtje voelen de meeste mensen zich weer helemaal de oude. Gelukkig, kan je eindelijk van je welverdiende vakantie genieten! Werken deze tips niet voor jou? Bespreek ‘t met je huisarts.

05-09-2019