5 Tips om zonder wintertenen het jaar door te komen

02-01-2018

Rode jeukende tenen? Dat kunnen weleens wintertenen zijn! Wintertenen, winterhanden of ook wel Perniones, de een heeft er nooit last van en de ander elke jaar opnieuw. Je herkent wintertenen- en handen aan dat ze rood, of soms zelf paars worden, opzwellen, jeuken en vaak doet het pijn. Maar wat doe je eraan?

Voorkomen is beter dan genezen

Om je direct uit je droom te helpen: als je er gevoelig voor bent, kun je het nooit helemaal voorkomen. Maar je kunt wel stappen ondernemen om de klachten te verminderen en een poging doen om het voortaan tegen te gaan.

Tip 1: Warm houden die tenen & handen!

Zorg dat je handen en voeten warm blijven. Dit klinkt misschien logisch maar het is echt belangrijk. Zo kan je bijvoorbeeld het beste koude ruimtes vermijden. Wil je toch naar buiten de kou in? Trek dan vooral niet je pumps aan, maar kies voor warme schoenen. Die beschermen je tegen de kou en dus tegen wintertenen. Bewegen helpt ook, dan krijg je het vanzelf warm.   

Tip 2: Alles waar té voor staat is nooit goed

Met warm bedoelen we dus niet té warm. Dit werkt juist averechts. Ook al kun je je handen niet meer bewegen van de kou, leg ze vooral niet op de verwarming. En direct heel warm douchen is ook niet slim. Je lichaam kan als reactie gaan tintelen. Het is niet bewezen maar sommige mensen zeggen dat sokken in bed voor mensen met wintertenen een absolute no go is. Buiten dat sokken in bed natuurlijk verre van charmant zijn, geeft het soms hetzelfde effect als een broeikas. Je voeten kunnen gaan broeien en opzwellen. Niet doen dus! 

Tip 3: Stimuleer de bloedsomloop

Het is niet wetenschappelijk bewezen dat het daadwerkelijk helpt maar door regelmatig koude en warme temperaturen te wisselen, zou je de bloedsomloop stimuleren. Denk bijvoorbeeld aan warm douchen, en vervolgens afspoelen met koud water. Of vul een teil met warm water en stop je voeten (of handen) hier ongeveer 3 minuten in. Dompel ze daarna lekker in een koud voetbad. Herhaling is het toverwoord. 

Tip 4: Smeren, smeren, smeren

Is het te laat en heb je symptomen zoals pijn en jeuk? Koop dan een grote pot vaseline en begin met smeren. Invetten kan verzachtend werken. Een massage kan ook de pijn verlichten. En krabben? Vooral niet doen. Dan gaat je huid alleen maar meer irriteren. 

Tip 5: Vraag ’t de huisarts!

En tot slot: houden de klachten aan? Dan kan je natuurlijk altijd contact opnemen met je huisarts. Hij of zij kan eventueel Nifedipine voorschrijven. Dit middel is op recept verkrijgbaar en kan in sommige gevallen helpen de doorbloeding van je huid te stimuleren. 

Waarom jij wel wintertenen hebt en je buurvrouw niet?

Sommige mensen zijn er nu eenmaal vatbaar voor anderen niet. Ook komt het in sommige families vaker voor. Ons lichaam is erop ingesteld dat de bloedvaten in de huid groter worden bij warmte en nauwer worden bij kou. Dit zorgt ervoor dat er respectievelijk meer bloed door de vaten kan stromen of indien nauwer, juist de warmte van het lichaam wordt binnengehouden. Dit is een proces dat constant doorgaat en zich automatisch aanpast aan de temperatuur van de omgeving waarin jij je bevindt. Heb je last van wintertenen of winterhanden? Dan gaan jouw grotere bloedvaten openstaan terwijl de kleinere bloedvaten juist wat traag van begrip zijn. Het gevolg is een stuwing van de bloedstroom. Jouw haarvaten kunnen deze stroom niet helemaal aan waardoor het bloed zich ophoopt. Het gevolg is een beschadiging van de bloedvatwand. En deze beschadiging is de oorzaak van jouw rode, opgezwollen en zere tenen of vingers. Het is niet fijn maar kan geen kwaad en is vaak na 2 weken weer over. 

Terug
02-01-2018