Wat moet je doen bij een verstuikte enkel?

25-03-2019

Een verstuikte enkel: au! Je ziet net dat afstapje niet aankomen of je botst tijdens het sporten tegen iemand anders. Gevolg: je voet klapt plotseling naar binnen met als resultaat een verstuikte enkel. Lees hier wat je het beste kan doen bij een verstuikte enkel.

 


Tip 1: Leg je enkel omhoog

Als je je enkel verstuikt, is het slim om je enkel zo snel mogelijk omhoog te leggen. Doe dit door ‘m bijvoorbeeld op een stoel te leggen met een kussen onder je been voor extra verhoging. Als je je enkel omhoog legt, zorg je ervoor dat je enkel minder gaat opzwellen (en je ook minder pijn krijgt, ook prettig).


Tip 2: Koelen, koelen, koelen

Probeer je enkel zo snel mogelijk te koelen. Dit kan je doen met ijsblokjes in een plastic zak, of met een ‘ice-pack’. Zorg trouwens dat je het ijs in een theedoek wikkelt voordat je het op je huid legt, anders heb je kans dat je huid bevriest.

 

Tip 3: Lopen

Probeer snel of het je weer lukt om te lopen met je verstuikte enkel. Hoe eerder je namelijk weer loopt, hoe sneller je enkel herstelt. Doet het echt heel veel pijn om te lopen? Dan kan je het beter even laten en het de volgende dag weer opnieuw proberen.


Tip 4: Bewegen

Beweeg je voet zo veel mogelijk, ook als lopen niet lukt. Tijdens het zitten of liggen kan je je voet bijvoorbeeld ook gewoon van links naar rechts bewegen. Zo voorkom je dat je enkelgewricht stijf wordt. Fietsen is ook een goede manier om je enkel voorzichtig te bewegen.


Tip 5: Neem pijnstillers

Als je veel pijn hebt, kan je prima paracetamol nemen. Als de pijn steeds terugkomt, is het slim om de pijnstillers in een vast tijdschema in te nemen. Je mag maximaal 4 keer per dag 1000 mg paracetamol slikken in een periode van 2 weken. Als paracetamol niet helpt, kun je ook Ibuprofen of Diclofenac gebruiken.


Tip 6: Begin rustig met sporten

Bouw je sporten, nadat je je enkel hebt verstuikt, weer rustig op. Het intapen van je enkel of gebruiken van een brace kan hierbij helpen. Ga niet gelijk een marathon rennen, maar begin gemakkelijk met een klein rondje joggen. Doe je aan een veldsport als hockey, voetbal of tennis? Let dan extra op omdat de kans op zwikken daar extra groot is. Wanneer je je enkelband echt flink gescheurd hebt, kun je beter pas na 6 weken weer beginnen met sporten.


Wanneer is het slim om contact op te nemen met je huisarts?

Kan je direct na het verstuiken van je enkel onmogelijk 4 stappen lopen zonder hulp? Of heb je flinke drukpijn aan de zijkant van je enkel? Bel dan gelijk naar je huisarts want dan kan het zijn dat je iets gebroken hebt. Wordt de pijn of zwelling na 4 dagen nog niet minder? Ook dan is het slim om even contact op te nemen met je huisarts.

Terug
25-03-2019