Do’s & Dont’s bij lage rugpijn

15-04-2019

Heb jij pijn in je onderrug? Kom je soms letterlijk strompelend uit bed? En hoop je dat je collega’s even niet zien hoe jij je als een oud omaatje uit je bureaustoel omhoog worstelt? Misschien is het goed om deze tips dan even door te lezen.

 

 

1. Blijf bewegen

Ook al gaat het niet soepel, het is echt belangrijk dat je dit blijft doen. Zonder beweging, geen herstel. Zo simpel is het. Probeer bijvoorbeeld niet de hele dag krampachtig in één houding achter je computer te blijven zitten omdat je zo denkt dat je jouw rug het minst voelt. Haal na een kwartiertje even koffie voor je collega’s of loop even naar de wc. En loop ‘s avonds na werk even een rondje om een frisse neus te halen (en die rugpijn over te laten gaan natuurlijk).

 

2.  Blijf doen wat je normaal ook doet

Laat je niet gek maken en blijf gewoon lekker doorgaan met je tennistraining of lesjes in de sportschool. Is je huis toe aan een schoonmaakbeurt? Laat dan ook die stofzuiger niet staan, maar ga gewoon door met je dagelijkse activiteiten. Zo verklein je de kans op chronische rugpijn - iets wat je uiteraard wilt voorkomen. 

 

3. Neem je werkplek eens onder de loep

Als je vaker last hebt van rugpijn in je onderrug, dan is het slim om eens te kijken hoe je er iedere dag bij zit. Is de hoogte van je stoel goed afgesteld op je tafel en computer? Het is belangrijk dat je met je armen in een hoek van negentig graden zit, dus geen schouders naast je oren. Ook is het prettig als je voor je beeldscherm niet veel omhoog of naar beneden moet kijken, maar gewoon recht vooruit.

Een rechte stoel is het best, met rugleuning én armleuningen (zodat je makkelijker kan opstaan). Een draaistoel is ook altijd handig, niet om het hele kantoor door te rollen maar wel om jezelf even om te draaien als je achter je iets wilt pakken of om even met een collega te kletsen.

 

4. Let op met tillen

Even je kind optillen? Of je schoenen van de grond rapen? Zorg dat je eerst door je knieën buigt en til met een rechte rug. Houd datgene dat je wil optillen dicht bij je lichaam, dus niet met vooruitgestrekte armen tillen. Ook al stinkt die vuilniszak erg, probeer hem toch wat dichter bij jezelf te houden om zo min mogelijk spanning op je onderrug te veroorzaken.

 

5. Draag platte schoenen

Laat die leuke enkellaarsjes met hak of pumps even in de kast staan als je rugpijn hebt.

 

6. Pak je stress aan

Als je veel last hebt van stress, dan kan dat je rugklachten verergeren. Een slechte zaak. Probeer wat minder stress te krijgen door je tijd anders in te delen of te praten over je zorgen.

 

Hoelang loop je rond met rugpijn?

De meeste pijn in de onderrug gaat vanzelf weer over. Mensen hebben vaak binnen een paar weken stukken minder last - als ze goed blijven bewegen. Is je rugpijn na twee tot drie nog steeds heftig? Bel dan even je huisarts en maak een afspraak. Er zijn nog meer redenen om je huisarts te bellen met lage rugpijn, die lees je hier.

Heb jij de gouden tip om rugpijn te verminderen of tegen te gaan? Deel je tip met ons!

Terug
15-04-2019