Hitte en warm weer: hoe ga je er mee om?

30-07-2020
Hitte en warm weer: hoe ga je er mee om?

De warme dagen zijn weer op komst en in de zomermaanden genieten we extra van de zon. We weten dat zonnebrand en veel water drinken belangrijk is. Maar er zijn nog meer tips om om te gaan met warm weer. Zeker als je wat ouder bent is het belangrijk dat je je voorbereidt op de hitte. Hetzelfde geldt voor baby’s, peuters en kleuters. Lees in deze blog welke klachten je kan krijgen met warm weer en hoe je er mee omgaat.

Klachten en risico’s bij warm weer

Bij warm weer kan je door de hitte verschillende klachten krijgen, zoals:

  • Veel zweten en heftige transpiratie
  • Vermoeidheid
  • Concentratieproblemen
  • Duizeligheid
  • Hoofdpijn
  • Jeuk, verbranding en / of uitslag aan de huid

Bij hitte is het belangrijk om te voorkomen dat je lichaam oververhit raakt of zelfs uit gaat drogen. Hierdoor krijg je extra klachten zoals kramp in je spieren, misselijkheid, overgeven, uitputting, extreme vermoeidheid, verwardheid, flauwvallen en soms kan je zelfs bewusteloos raken. Je krijgt zulke klachten dankzij een zonnesteek. Je lichaam verliest meer vocht dan dat je drinkt waardoor je lichaam niet meer kan afkoelen.

Een verhoogde kans op klachten bij hitte

Let vooral op met warm weer als de volgende kenmerken van toepassing zijn. Je hebt meer risico om klachten te ervaren door de hitte:

  • als je ouder bent dan 65 jaar
  • als je jonger bent dan 15 jaar, vooral baby’s, peuters en kleuters
  • als je een chronische aandoening hebt zoals diabetes mellitus, een hart- of longziekte
  • als je overgewicht hebt
  • als je bepaalde medicijnen gebruikt, alcohol drinkt of drugs gebruikt
  • als je een verstandelijke beperking hebt 
  • als je een slechte conditie van je lichaam hebt

Hoe ga ik om met warm weer?

  • Drink genoeg water: ook al heb je geen dorst is het altijd goed om te blijven drinken. Plas je minder dan gewoonlijk of is je urine donkergeel? Dan kan je het beste extra drinken. Ga je op pad voor een lange tijd? Neem dan een fles water mee.
  • Verminder alcoholgebruik: alcohol drinken kan je het beste vermijden tijdens warme dagen. Drink je toch? Beperk je gebruik tot 1 glas alcohol per dag en drink niet iedere dag.
  • Afkoelen: houd je lichaam koel door dunne kleding te dragen, in de schaduw te blijven, een (voeten)bad te nemen of douche, en te slapen onder een dunne deken.
  • Bescherm jezelf tegen de zon: zonnebrand of zonnecrème helpen je tegen verbranding van de zon. Dit beschermt echter niet tegen de hitte. Bescherm jezelf tegen de zon ook met een zonnebril, lichte kleding en een pet of hoed.
  • Vermijd inspanning in de middag: als je op pad moet naar de supermarkt of graag wilt sporten, kan je dit het beste in ochtend of avond doen als het wat koeler is.
  • Huis afkoelen: voorkom opwarming van je huis door zonwering, een ventilator of airconditioning. Ook kan je frisse lucht binnen laten door ‘s ochtends of ‘s avonds de deuren of ramen op te zetten als het buiten wat koeler is. Zo ventileer je ook direct je woning.

Vragen over je gezondheid en warm weer

Heb je vragen over je gezondheid en hoe je omgaat met warm weer? Of wil je weten hoe het zit met jouw medicijngebruik tijdens de hitte? Neem contact op met je huisarts.

30-07-2020

Theme picker