Actueel

Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen van Gezondheidscentrum Atrium.

7 tips om beter te slapen

14-03-2019

Duurt het lang voordat je in slaapt valt? Lig je ‘s nachts te malen in bed en ben je de volgende dag weer moe op je werk? Of word je juist vaak vroeg wakker? Vervelend. Daarom hier 7 tips om beter te slapen.

 


Tip 1: Praat over je zorgen

Spanning of stress kunnen ervoor zorgen dat je slecht slaapt. Gaat het thuis niet helemaal lekker? Of loop je juist op je werk tegen dingen aan? Praat erover! Wellicht krijg je een nieuw inzicht om je probleem aan te pakken, of komt er een oplossing uit. Slaap je toch lekkerder van…

 

Tip 2: Plan je sport niet te laat

Sporten is super goed, uiteraard, maar probeer dit niet te kort voor het slapengaan te doen. Als je te laat gaat sporten, is je lichaam namelijk nog in actieve staat. Plan je sportmoment daarom overdag in, of vroeg in de avond. Zo ben je zowel fysiek als mentaal moe wanneer je ‘s avonds je bed instapt. 


Tip 3: Cafeïne en alcohol zijn no go’s

Probeer in de avond geen koffie of sterke thee meer te drinken. Ook is het slimmer om dat glaasje wijn even te laten staan. Cafeïne en alcohol maken het je namelijk moeilijker om lekker in te slapen.

 

Tip 4: Ontspan!

Misschien wel de belangrijkste tip: probeer een uur voor het slapengaan te ontspannen en laat de hectiek van de dag van je afglijden. Maak bijvoorbeeld een korte wandeling, neem een warm bad of doe wat ontspanningsoefeningen als yoga of meditatie. Ontspannen is dus niet nog even fanatiek in de sportschool gaan zweten of een ruzie uitspreken. Ook is het beter om het licht van je tv, laptop, tablet en telefoon het laatste uur voordat je je bed induikt te vermijden.

 

Tip 5: Zorg voor een fijne slaapkamer

Je slaapkamer is de plek waar je heerlijk tot rust kan komen. Dat begint met een lekker kussen, dekbed en matras. Investeer er dus ook in. Het lijkt soms veel geld, maar dat is het meer dan waard. Ook is het beter om in een donkere slaapkamer te slapen, dus goede gordijnen zijn een must. Laat overdag een raampje open staan, zodat je kamer genoeg frisse lucht heeft. Beter iets te koel dan te warm zullen we maar zeggen.


Tip 6: Een slaapkamer is om te slapen

Gebruik je slaapkamer alleen daar waar die voor bedoeld is: slapen (en seks). Zorg niet dat je slaapkamer ook een werk, studeer of televisiekamer is. Zo gaat je lichaam de ruimte écht herkennen als slaapplek. Probeer dus ook geen telefoon, laptop of televisie in je kamer te hebben. Die kunnen je alleen maar in verleiding brengen.


Tip 7: Kom in een vast slaapritme

Je slaapt het lekkerst in een vast slaapritme. Probeer daarom elke avond rond dezelfde tijd in je bed te stappen, en (belangrijk!) er ook weer op dezelfde tijd uit te komen. Ook als het niet lukt om snel in slaap te komen, is het goed om er de volgende ochtend weer op de geplande tijd uit te stappen. In het begin ben je dan misschien moe, maar zo kom je wel beter in een slaapritme. Een dutje overdag is trouwens niet bevorderlijk voor een goed slaapritme, hoe lekker dat soms ook kan zijn.

 

Heb jij nog een goede tip om beter te kunnen slapen? Laat het ons weten!

         

 

Terug
14-03-2019