Inschrijven

Hoe schrijf ik mij in bij Arts en Zorg?

U schrijft zich eenvoudig in bij Arts en Zorg via het online inschrijfformulier. Heeft u hulp nodig bij overstappen? Dan helpen we u hierbij. Er zijn vier stappen: 
 

  1. Vul uw gegevens in.
  2. Voeg eventueel uw kind(eren) toe.
  3. Geef toestemming voor het opvragen van uw gegevens en inschrijving bij Arts en Zorg. 
  4. Controleer uw gegevens en verstuur de inschrijving.

Wat heb ik nodig om mij in te schrijven bij Arts en Zorg?

Om u in te schrijven bij Arts en Zorg hebben wij uw contactgegevens, geboortedatum, geslacht en BSN nummer nodig. Heeft u geen BSN? Neem dan contact op met de praktijk. Overige gegevens die belangrijk zijn voor uw inschrijving, zoals uw polisnummer van uw zorgverzekering, vragen wij eventueel automatisch op via de beveiligde omgeving van ons huisartsen informatiesysteem. Hiervoor geeft u toestemming onderaan het inschrijfformulier.

Kan ik ook mijn kind(eren) inschrijven?

Ja, u kunt uw kind(eren) waarvan u de ouder of voogd bent, inschrijven. Voor het inschrijven van kinderen vanaf twaalf jaar is ook de toestemming van het kind vereist. Vanaf zestien jaar heeft een kind geen toestemming meer nodig van de ouder of voogd en kan deze zichzelf inschrijven.

Mag een huisarts mij weigeren als patiënt?

Ja, dit mag in de volgende situaties: 

  • Wanneer de aard of omvang van uw hulpvraag buiten de expertise of mogelijkheden van de huisarts ligt. 
  • Wanneer er door eerdere ervaringen met de patiënt een vertrouwensbasis voor de behandelingsovereenkomst ontbreekt. 
  • Wanneer de huisarts een aanzienlijk belang heeft, meestal organisatorisch, om de behandelingsovereenkomst niet aan te gaan. 

Wanneer wij u niet kunnen inschrijven, bespreken we dit altijd met u.

Waarom heb ik DigiD nodig bij Arts en Zorg?

Bij Arts en Zorg heeft u DigiD nodig om in te loggen op onze persoonlijke patiëntenomgeving Gezond.nl. Hier regelt u al uw zorgzaken eenvoudig online. Door in te loggen met uw DigiD weten  we zeker dat wij de goede persoon voor ons hebben. Meer veelgestelde vragen over DigiD leest u hier. 

Waarom moet ik mij legitimeren bij het eerste bezoek aan de praktijk?

Wij zijn wettelijk verplicht om uw identiteit te controleren wanneer u gebruik maakt van onze zorg. Daarom vragen wij u om bij uw eerste bezoek een geldig identiteitsbewijs te laten zien. 

Wanneer kan ik een afspraak maken als ik net ben ingeschreven?

Na vijf werkdagen hebben wij uw inschrijving verwerkt en kunt u gebruik maken van al onze diensten. U ontvangt hier ook een e-mail over. Wanneer wij u niet kunnen inschrijven, nemen wij binnen vijf werkdagen na uw inschrijving contact met u op. 

Kan ik bij meerdere huisartsen zijn ingeschreven?

Nee, u kunt maar bij één huisartsenpraktijk zijn ingeschreven. Wanneer u zich inschrijft bij een nieuwe huisarts, meldt de huisarts u aan in het landelijk systeem. Hierin staat bij welke huisarts iemand is ingeschreven zodat er vanuit één huisarts een rekening naar de zorgverzekeraar wordt gestuurd. 

Wat moet ik doen bij verhuizing?

Wanneer u gaat verhuizen naar een andere wijk of stad, is het goed om een huisarts bij u in de buurt te zoeken. Wanneer u gaat verhuizen, kunt u zich uitschrijven via het wijzigingsformulier.

Kan ik overstappen naar een andere huisarts?

Ja, u kunt zelf kiezen bij welke huisarts u staat ingeschreven. U kunt overstappen naar een andere huisarts als u bijvoorbeeld verhuist, dezelfde huisarts als een gezinslid wilt of wanneer u ontevreden bent over uw huidige huisarts. 

Hoe kan ik mij uitschrijven?

U kunt zich uitschrijven via het wijzigingsformulier. Wij zorgen ervoor dat uw dossier veilig bij uw nieuwe huisarts terecht komt.