Hoe werkt inschrijven bij Arts en Zorg?

Hoe kan ik me inschrijven?

Inschrijven bij Arts en Zorg is heel eenvoudig. U kiest de locatie bij u in de buurt en klikt op de knop ‘Direct inschrijven’ rechts in het menu. Daarna vult u het inschrijfformulier zo volledig mogelijk in. De rest kunnen wij voor u regelen, ook de uitschrijving bij uw vorige huisarts. U kunt direct eventuele gezinsleden inschrijven. 


 

Kan ik ook mijn kind(eren) inschrijven?

Ja, u kunt uw kind(eren) waarvan u de ouder of voogd bent, inschrijven. Voor het inschrijven van kinderen vanaf 12 jaar is ook de toestemming van het kind vereist. Vanaf 16 jaar heeft een kind geen toestemming meer nodig van de ouder of voogd, en kan deze zichzelf inschrijven.

Is het verplicht om een huisarts te hebben?

Nee, dit is niet verplicht. Wel raden we dit aan. Wanneer u bent ingeschreven bij een huisarts:

  • Weet u direct bij wie u terecht kunt wanneer u zorg nodig heeft;
  • Wordt de ontwikkeling van uw gezondheid bijgehouden in uw medisch dossier; 
  • Kunt u buiten kantoortijden bij spoed gebruik maken van de huisartsenpost.

Kan ik bij meerdere huisartsen zijn ingeschreven?

Nee, u kunt maar bij één huisartsenpraktijk zijn ingeschreven. Wanneer u zich inschrijft bij een nieuwe huisarts, meldt de nieuwe huisarts u aan in het landelijk systeem. Hierin is voor iedereen vastgelegd bij welke huisarts iemand is ingeschreven, zodat er maar vanuit 1 huisarts een rekening naar zorgverzekeraars wordt gestuurd.

Mag ik zomaar overstappen naar een andere huisarts?

Ja, u heeft de vrijheid om uw eigen huisarts te kiezen en over te stappen naar een andere huisarts. Dit kunt u doen wanneer u bijvoorbeeld verhuist, dezelfde huisarts als een gezinslid wilt of wanneer u ontevreden bent over uw huidige huisarts. 

Ik wil graag kennismaken met de huisarts, kan dat?

Ja, dit kan zeker. Nadat u bent ingeschreven, kunt u via de doktersassistente een kennismakingsafspraak maken met de huisarts. 

Is overstappen naar een andere huisarts niet veel gedoe?

Nee, wij maken dit makkelijk voor u. Het enige wat u hoeft te doen, is het inschrijfformulier op onze website zo volledig mogelijk in te vullen. U kunt gebruik maken van onze overstapservice. Dan zorgen wij ervoor dat uw oude huisarts op de hoogte wordt gebracht. Ook informeren wij uw zorgverzekeraar over uw nieuwe huisarts. 

Kan ik mij bij elk centrum van Arts en Zorg inschrijven?

Bij bijna alle centra van Arts en Zorg kunt u zich inschrijven. Wanneer een centrum geen plek heeft voor nieuwe patiënten, ziet u dit duidelijk op de website. U kunt zich dan tijdelijk niet inschrijven bij dit centrum. U kunt altijd contact met ons opnemen om te zien wat de mogelijkheden zijn voor het inschrijven bij een ander centrum in de buurt. 

Verder is de afstand van het centrum tot uw huis belangrijk, om in spoedgevallen op tijd bij u te kunnen zijn. We houden daarvoor de richtlijn van 15 minuten reistijd aan. Wanneer u zich toch graag wilt inschrijven, maar buiten dit gebied woont, kunt u het beste contact opnemen met het centrum. Bekijk hier het overzicht van onze gezondheidscentra. 

Mag een huisarts mij weigeren als patiënt?

Ja, dit mag in de volgende situaties: 

  • Wanneer u te ver weg woont. De huisarts kan dan bij spoed niet op tijd bij u zijn;
  • Wanneer de praktijk vol is;
  • Wanneer hij niet kan instemmen met bepaalde zorgwensen;
  • Wanneer hij u kortgeleden nog hulp heeft gegeven als waarnemer van de oude huisarts. 

Dit bespreken we uiteraard altijd met u. Verder ziet u altijd duidelijk op onze website wanneer een centrum vol is, dit gebeurt ook maar zelden.

Wanneer kan ik een afspraak maken als ik net ben ingeschreven?

Na vijf werkdagen hebben wij uw inschrijving verwerkt en kunt u gebruik maken van alle diensten die wij bieden. Zo kunt u naast de gebruikelijke afspraken met de huisarts bijvoorbeeld ook chatten met de huisarts, online een afspraak inplannen bij de huisarts en gemakkelijk herhaalrecepten aanvragen.

Waarom moet ik me legitimeren bij het eerste bezoek aan de praktijk? 

Wij zijn wettelijk verplicht om uw identiteit te controleren wanneer u gebruik wilt maken van onze zorg. Daarom vragen wij u om bij uw eerste bezoek aan de praktijk een geldig identiteitsbewijs te laten zijn.